الف- معرفی سایت به گوگل: برای معرفی سایت به گوگل، دو روش وجود دارد. روش اول، شناخت سایت طی چند ماه و از طریق ربات های گوگل و روش دوم معرفی سایت به Google Search Console است. هنگام معرفی باید دقت کنیم حداقل ده مطلب مرتبط با کسب و کار در سایت وجود داشته باشد.
ب- استفاده از Google Trend: با استفاده از این ابزار رایگان، می توان کلمات کلیدی جستجو شده در یک کسب و کار و مناطق جغرافیایی که این جستجوها را انجام داده اند و روند این جستجو ها در یک بازه زمانی معین را مشاهده نمود.
نحوه کار با Google Trend:
۱- برای کار با گوگل ترند ابتدا عبارت google trends را در گوگل جست و جو می کنیم و مطابق شکل نتیجه مشخص شده را انتخاب می نماییم:
۲- سپس روی گزینه بالا سمت چپ که به صورت سه خط است کلیک نموده و سپس گزینهexplore (کاوش) را انتخاب می کنیم.
۳- در صفحه ای که مشاهده می شود، پر جست و جو ترین موضوعات جهان به همراه کشور هایی که بیشترین جست و جو ها را انجام می دهند، مشخص شده است.
۴- برای اینکه موضوع مورد جست و جوی ایرانیان را پیدا کنیم کافی است که در بخش World Wide (سراسر جهان)، کشور ایران را انتخاب کنیم.
۵- در تصویر زیر موضوعاتی که بیشترین موضوع جست و جو در ایران را دارند مشاهده می شود.
۶- با کلیک بر روی هر کدام می توانید از جزییات و شهر هایی که در ایران بیشترین جست و جو برای هر کلمه دارند را مشاهده کنید.
اما مساله ی بسیار مهم کاربرد و استفاده ای است که google trends برای فروشگاه های اینترنتی دارد.
چگونه از Google Trends برای تجزیه و تحلیل اطلاعات مورد نیاز در فروشگاه اینترنتی استفاده می شود؟
فرض کنیم می خواهیم یک فروشگاه اینترنتی پوشاک راه اندازی کنیم و دقیقا نمیدانیم چه محصولاتی را باید برای فروش انتخاب نماییم. یکی از معیارهایی که در هنگام تصمیم گیری باید مد نظر قرار گیرد، نتایجی است که گوگل ترند ارائه می کند.
در قسمت بالای صفحه روی گزینه add a search Item (افزودن عبارت جستجو)، کلیک می کنیم.
برای شروع مثلا دو گزینه لباس مردانه و لباس زنانه را وارد می کنیم.
همانطور که مشاهده می شود، میزان جست و جوی لباس زنانه بسیار بیشتر از لباس مردانه است.
در قسمت پایین صفحه نیز عبارت های مرتبط با لباس زنانه و لباس مردانه به صورت مجزا آورده شده است.همچنین مناطقی که این عبارت ها در آنجا جست و جو می شود مشخص شده است:
بنابراین مشاهده می شود که حوزه لباس خانم ها که بسیار پر طرفدار تر است.
حالا عبارت های مرتبط با لباس خانم ها را بررسی می کنیم تا ببینیم کدام پر طرفدارتر است.
برای مثال عبارت پالتو زنانه را وارد می کنیم. در تصویر زیر مشاهده می شود که روند جست و جوی این کلمه هر سال در حال افزایش است و هر سال در حوالی سرد شدن هوا جست و جو ها افزایش پیدا می کند.
حالا عبارت های چادر، لباس دخترانه را وارد می کنیم و با هم مقایسه می کنیم.
همانطور که در تصویر مشاهده می شود، چادر به رنگ قرمز و لباس دخترانه با رنگ زرد مشخص شده است. با مقایسه نمودار خط شکسته و نمودار میله ای متوجه می شویم که لباس دخترانه، حوزه ای بسیار کاربردی تر و پرطرفدارتر است.
حالا کلمه ی مانتو را هم وارد می کنیم و میزان جست و جویش را با گزینه های دیگر مقایسه می نماییم.
مانتو که با رنگ سبز مشخص شده است، جست و جوی به مراتب بیشتری دارد و از سایر حوزه های دیگر فروش لباس زنانه پرطرفدارتر است.