گوگل پاندا نام الگوریتم جدید شرکت گوگل در رتبه بندی صفحات است که برای اولین بار در فوریه ۲۰۱۱ آغاز به کار کرد.
این الگوریتم نتایج جستجو را تا حدی تغییر داده و به شدت با متن های کپی شده و کم ارزش مبارزه می کند. در فروردین ماه ۱۳۹۱ بود که تأثیرات این الگوریتم روی زبان پارسی توسط مدیران سایتهای ایرانی نیز مشاهده شد و این موضوع باعث گردید سایتهایی که متن دیگر سایتها را کپی میکردند در نتایج گوگل به شدت افت کنند و یا حذف شوند.
برای بهینه سازی وب سایت بر اساس الگوریتم گوگل پاندا ۵ راهکار کلی وجود دارد:
۱- افزایش زمان ماندگاری در سایت: پاندا به مقدار زمانی که افراد در وب سایت میمانند اهمیت میدهد. از نظر آن، وب سایتهایی که دارای طراحی استاندارد باشند و اصول سئو را به درستی رعایت کرده باشند و همچنین مطالب مفیدی که کاربران به دنبال آن هستند را ارائه بدهد، می توانند افراد زیادی را به خود جذب کنند. پس قطعا وقتی افراد وارد آن سایتها شوند مدتی را در آن وب سایت ها میمانند و از آن بهره میبرند. اما اگر سایتی فقط سعی کرده باشد کاربر را به سمت خودش هدایت کند و مطلب مورد نظر را ارائه ندهد، قطعا کاربر آن سایت را فوری می بندد. پاندا رتبه سایتهایی که کاربران آنها را خیلی زود ترک می کنند کاهش می دهد و به نسبت سایتهای مفیدی که کاربران در آن مدتی را صرف میکنند را به نتایج پایین تر گوگل هدایت میکند.
۲- افزایش گردش در سایت: برای افزایش گردش در سایت باید کاربران را ترغیب به دیدن بخشهای دیگر سایت نمود. با ساخت لینکهای داخلی در میان مطالب سایت و یا پیشنهادهای شگفت انگیز واقعی، می توان کاری کرد که کاربر بعد از وارد شدن به یکی از صفحات سایت، به بخشهای دیگر آن نیز مراجعه کند. این موضوع از دید پاندا بسیار مهم محسوب میشود.
۳- کاهش فرار از سایت: در بسیاری از سایتهای ایرانی و خارجی قابل مشاهده است که با ایجاد تگ های خالی و یا صفحات نامربوط، کاربر را به سمت سایت خودشان هدایت می کنند و سپس در آن صفحه اقدام به فروش محصولات و یا ارائه مطالب نامربوط می کنند. این موضوع به شدت باعث فرار کاربران از سایت خواهد شد و نرخ بازگشت از سایت را افزایش خواهد داد. پاندا به سایتهایی که این شرایط را دارند اهمیت بسیار زیادی میدهد و با آنها برخورد خواهد کرد.
۴- شبکه های اجتماعی: با توجه به افزایش استفاده کاربران از شبکه های اجتماعی، امروزه وجود هر فرد و سازمانی در شبکه های اجتماعی امری ضروری محسوب میشود. میزان فعالیت در شبکه های اجتماعی و محبوبیت وب سایت در میان کاربرانی که در شبکه های اجتماعی فعالیت دارند، بسیار برای پاندا اهمیت خواهد داشت و آن وب سایت و یا صفحاتی از وب سایت را که توسط افراد زیادی به اشتراک گذاشته شود و یا محبوب شود را در اولویت قرار خواهد داد. زیرا می داند در شبکه های اجتماعی مطالبی واقعا منتشر و محبوب می شوند که محتوای مفید و جالبی داشته باشند.
۵- برندسازی اینترنتی: برند سازی اینترنتی موضوعی بسیار گسترده می باشد اما اگر بخواهیم آن در چند جمله خلاصه کنیم، میتوان گفت: ایجاد یک تصویر ذهنی برای کاربر زمانی که نام برند را می شنود به طوری که نام این برند احساس و یا رفع نیاز خاصی را در مشتری ایجاد کند. اما خوب چطور این موضوع می تواند به پاندا مربوط شود؟ پاندا وب را بررسی میکند و متوجه میشود که چقدر درباره این برند و وب سایت آن در وب گفتگو شده است و به بخشهای مختلف وب سایت لینک داده شده است. به عنوان مثال گفتگوهایی که در انجمنهای آنلاین صورت میگیرد و یا لینکهای که وبلاگ نویس ها به بخشهای مختلف سایت میدهند، میتواند به پاندا بگوید که این سایت تا چه حد برند سازی شده است و محبوبیت آن در وب تا چه حد میباشد